Den blomstertid nu kommer.

Nu känns det verkligen som att sommaren är här. Igår var jag för första gången ute och gick i bara t-shirt. Jo jag hade byxor och skor på mig också, tro ingenting annat.

I dessa tider så rusar även mindre lastbilar fram på gatorna, full med skrålande studenter som sjunger hur jävla bra de är som lyckats ta sig igenom 12 år av skola. Självfallet ska de fira, jag kommer ihåg själv hur det var även om det var sju år sedan. Jag tänker inte ge mig in i debatten om studenterna borde fira eller inte och om det är bra att de åker runt på olika flak.

Däremot finns en annan debatt som alltid blossar upp i dessa tider. I alla fall de senaste åren, kan inte dra mig till minnes att det stormade så mycket runt det när jag var liten. Det är var skolavslutningar ska ske, ska de verkligen vara i en kyrka?
På senare år har många börjat ifrågasätta denna mötesplats, eftersom de studerande numera tillhör många olika religiösa kulturer och inte bara den kristna. Andra anser att det är en tradition att skolavslutningar ska vara i kyrkor.
Hur ser jag själv på saken? TIll och börja med ska jag bry mig? Det är klart jag ska, bland annat för att jag nu går en utbildning där det finns stor chans att jag själv kommer att arbeta inom skola, men inte bara därför, det är min rätt att tycka vad jag vill om saken.
Så vad tycker jag då? Jag anser att man visst kan ha skolavslutningar i kyrkan, det är en fin och stor lokal som fungerar som mötesplats. Däremot anser jag inte att man ska sjunga psalmer, i alla fall inte de djupt religiösa. Kyrkan ska inte ha den stora påverkan på skolan att ungdomarna ska tvingas till att "erkänna" en tro som de kanske inte tror på. På så vis kanske det är bättre att vara i en annan lokal, då kyrkor faktiskt kan vara en ganska laddad plats. Men som möteslokal är den helt okej, men som sagt, tvinga inte på någon en tro som de inte vill ha.

Kommentarer
Postat av: Arktos

Jag håller med dig, det är ganska precis som jag tycker

2007-06-09 @ 14:10:05
URL: http://arktos.blogg.se
Postat av: k-paw man

jag tycker inte att det är en jättestor grej egentligen. men av princip så anser jag att skolorna ska hålla sig ifrån kyrkor. även om de kan anses fina och hela balunset. och precis som du skriver så ifall det förekommer psalmer är det fel.
själv tycker jag ju dock att kyrkor med den där uppspikade stackars mannen på pluset är ganska otäcka. Hur länge ska han behöva hänga där egentligen?
nåja. det var besides the point.

2007-06-10 @ 17:47:49
URL: http://kinapuffen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0