Hur svårt är det att göra en hemsida?

Jag är verkligen ingen expert, tro mig, skulle jag göra en hemsida skulle den antagligen se ut som crap. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över det. Jag har idag surfat omkring på ett antal kommunala hemsidor i jakt efter skolplaner för min uppsats. Det första som slår mig är hur otroligt fula vissa hemsidor är. Visst, alla datanördar är inte duktiga grafiker, men nån måtta får det väl ändå vara.

Det andra är att de gör dem så sjukt dåligt uppbyggda att det ibland är helt omöjligt att hitta något vettig information överhuvudtaget. Går man in på "Barn och Utbildning", så betyder inte det automatiskt att man hamnar hos barn och utbildningsnämnden, nej, nej, nej. För den ligger under "Politik" eller liknande. Letar man styrdokument, så ligger inte dessa heller under respektive nämnd eller förgrening, nej, nej, nej. Dessa hittar man på obskyra platser, som "Mål för kommunen". Eller i kategorin "Arkiv" som är väl en okej plats att lägga dem på, om man vet vad man ska leta efter i arkiven.

Många kommuner har dessutom förmågan att döpa sina styrdokument till olika saker. Vad är det för fel på skolplan egentligen? Är det för att vara annorlunda som de gör det, eller vet de ärligt talat inte vad det ska heta egentligen? Nej, tillbaka med toppstyrning, då ser allting likadant ut i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Emma

ah ibland så kan man hitta in på de mest förfärligaste sidorna. =) ha en bra dag!=)

2007-11-26 @ 14:09:14
URL: http://thabojan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0