Aldrig så unikt som man tror.

Varje gång ett företag utannonserar ett spel till en viss konsol, och säger att det bara kommer att släppas för just den konsollen, så ska man alltid ta den nyheten med en viss nypa salt. Nu senast hände detta med Eternal Sonata Det händer stup i ett och speciellt de som ger ut konsollerna är ofta snabba att säga: "Du kommer aldrig att se det här spelet någon annanstans, så det är bäst att du plockar upp en av våra maskiner innan spelet kommer ut, för då kommer det vara svårt att få tag i dem".

På ett sätt är det bra att spelen släpps till flera format. Det gör det ju billigare för mig, eftersom jag då oftast bara behöver skaffa en konsoll istället för en hög (även om jag gillar att ha flera stycken, snyggt ståendes i tv-hyllan.) Samtidigt är det lite synd. För just nu ser jag ingen anledning till att skaffa en PS3:a. Om ett företag inte kan knyta till sig unika titlar, ger det mig ingen anledning att skaffa just deras maskin. Detta är helt klart något som Microsoft, Nintendo och Sony är väl medvetna om och i vissa fall öppnar de plånboken lite extra. I alla fall Microsoft och Sony. Nintendo behöver det inte direkt på samma sätt, då de har egna väletablerade spel serier som de kan luta sig tillbaka på. Även om de behöver ett starkt tredjepartsstöd för att överleva.

Microsoft och Sony, som dessutom tävlar på mer liknande villkor, behöver dock dessa unika titlar. Så jag förstår mycket väl att Microsoft har betalat extra för att Grand Theft Auto 4 ska innehålla mer till deras maskin. De behöver ju alla spelare de kan få, speciellt när det går så dåligt som det gör i Japan.
Samtidigt förstår jag speltillverkarna som hellre ger ut spelen på multipla maskiner. De vill också sälja så många spel som möjligt och bäst gör man faktiskt det till de som har rätt konsoller och om alla har rätt konsoller så blir plötsligt marknaden betydligt större.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0