"Då kan du säga vad jag ska bli"

Det är en kommentar som jag har fått höra en del det senaste året när jag har berättat att jag ska bli studie- och yrkesvägledare. Antingen det eller "Jaha, du menar syo-konsulent". På båda frågorna eller påstående så svarar jag "Nej!". Till och börja med heter det inte längre Syo-konsulent, det har inte gjort det på många år, eftersom SYO står för "Studie- och yrkesorientering". Det är bara en del av det jag håller på med. Om ni ska förkorta oss så säg SYV:are eller Vägledare.

För det andra så kan jag inte säga vad du ska bli. Jag kan varken se in i framtiden eller göra ett sådant beslut åt dig. Det jag kan göra är att hjälpa dig börja komma i tankar på åt vilken riktning du ska ta i livet. Det som är viktigt att förstå är att jag sitter inte inne med alla svaren och jag kan inte heller säga att du bör bli det ena eller det andra. Det är fortfarande DU som måste ta besluten och dessutom ta ansvar för dina beslut. Det är också viktigt att du själv kommer underfund med vad du ska göra. Inte jag, inte dina föräldrar, inte din granne och inte din bästa vänn. Utan det är du och endast du.

Varför jag skriver det här för att folk verkar tro mycket mer om oss än vad vi är. Vi sitter inne med mycket kunskap att hjälpa er att komma underfund med vilka vägar ni ska ta i livet. Men vi kan inte ta det ansvaret åt er. Däremot kan vi ge er andra infallsvinklar och kanske få er att se andra ideér och tankesätt. Så när jag väl är färdig med min utbildning, så är ni hjärtligt välkomna att prata med mig. Förhoppningsiv kan vi tillsammans komma underfund med vilka vägar du ska gå i livet, även om du själv måste ta de första stegen och även de sista.

Kommentarer
Postat av: Modey

Vägledare låter fantasycoolt. :) Framför allt kanske du inte ska banna på folk för att de säger det första de associerar till aka syo. Det hette så när vi knarriga gamlingar gick i skolan.

2007-09-06 @ 02:07:57
URL: http://modey.blogg.se
Postat av: Gwellmyn

För att vara petig, så gjorde det inte ens det när vi gick i skolan. SYO slutade det heta i slutet av 80-talet, så även vi har gått runt och sagt fel hela tiden =)

2007-09-06 @ 10:26:35
URL: http://gwellmyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0