Deadwood

Fick häromdagen lusten att ta upp mitt serietittande igen. Jag funderade länge och väl vad jag ville börja titta på, eftersom det var länge sedan som jag verkligen fastnade för någon serie. Mitt senaste försök var Battlestar Galactica, vilket var en bra serie men jag var nog lite trött på sci-fi serier efter att sett Star Trek: Next Generation, Deep Space Nine och Enterprise efter varandra. Jag var först inne på att faktiskt börja My Name Is Earl från början. Det var när jag satt och letade serier som jag hittade Deadwood och insåg att jag bara sett ett avsnitt som hastigast när den gick på fyran här i Sverige. Jag var riktigt sugen då att egentligen se den, men så blev inte fallet, så varför inte ge den chansen nu istället.



Sagt och gjort, har införskaffat första säsongen och är snart klar med den. För er som inte känner till den så handlar den om guldgrävarlägret Deadwood (som börjar bli mer och mer stad) där intrigerna går på högvarv med både okända och kända karaktärer från vilda västern. Jag gillar serien, mycket för att jag är ett stort fan av western filmer och serier. Men också för att den är välgjord med intressanta karaktärer. Det är lite knöligt ibland att hänga med i deras grötiga slanguttryck, vilket jag inte stör mig så mycket på men kan vara lite jobbigt ibland. Däremot finns det tre saker jag stör mig på som tyvärr drar ner betyget. De svär fruktansvärt mycket, vilket gör att konversationerna inte alltid blir så intelligenta. Varje avsnitt så dör alltid någon eller så är det en begravning för att någon dog i avsnittet innan. Det sista jag stör mig på är kvinnobilden som är horribel. Jag vet att det troligtvis inte är långt ifrån sanningen om hur kvinnans ställning var, men tycker ändå att de kan tona ner den en aning. Som tur är så börjar det dyka upp några starkare kvinnor i serien som jag tror det kan bli intressanta intriger runt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0