Skriftliga omdömen, idioti!

Jan Björklund har äntligen fått igenom sin otroligt idiotiska ide att införa "skriftliga omdömen" i årskurs ett. I DN idag går det att läsa att detta kommer att genomföras i och med höstterminen detta år. Björklund anser att vi måste lämna "flumskolan" bakom oss och att det viktigaste är att föräldrarna blir medvetna om hur det går för deras barn i skolan. Jag har svårt att se hur ett skriftligt omdöme i detta fall skulle hjälpa, speciellt om rektorn väljer att implementera ett betygssystem vilket är det enklaste.

Kära Björklund, problemet ligger inte i det behövs kunskapsresultat, problemet ligger i att det behövs tydligare mål. För många kommuner och skolor är det svårt att tolka läroplaner och ämnesplaner. Det är detta som behövs tas tag i, det hjälper inte att sätta press på eleverna ännu mer genom att ge dem ett skriftligt betyg när de är sju år gamla. Vid den åldern bör de fortfarande få se skolan som något roligt och spännande, inte något som är ett måste och där de kommer att dömmas efter deras prestationer. Det är ungefär som när man i idrottsammanhang börjar med elitism för att bestämma vilka som är tillräckligt bra för att vara med och spela fotboll. Ja, kanske hårddrar det, men jag blir så förbannad över att den föredetta militär tror att betyg löser alla problem. Det är trångsynt av honom, istället bör man öppna ögonen och kanske börja titta på de styrmedel som finns och börja i den ändan.

Det bör väl tilläggas att iden med att införa skrifliga omdömen är inte helt tokig. Det är bra att lärarna och resterande skolpersonal kan hålla koll på hur eleven utvecklas och även kan meddela föräldrarna. Men då ska det göras på ett sådant sätt att eleven slipper känna pressen att han måste prestera bra för att få bra betyg. Det räcker med att eleverna redan i åttan går in i väggen p g a betygshets.

Kommentarer
Postat av: R

Håller inte med dig. Utan lite krav, för det är att bry sig, så räcker det inte. Själv är jag en "late bloomer". Mina lärare sket i att jag hade ett killgäng som jag busade med långt in på femman. En gång grep t o m polisen oss(jag hade snott den smått astronomiska summan på 100 kr av min mamma, och var jäkligt stolt över hur mycket godis jag skulle kunna köpa och smuggla hem och gömma under sängen).

När jag senare kom till sexan så insåg jag vilket gap det var. Eftersom jag är någorlunda intelligent så gled jag lite räkmacka och gjorde inte mycket för att reparera fem års tid. Däremot kan jag säga dig att om mina slapphänta lärare hade gjort mer än babblat om "eget ansvar", vilket var fegt gjort. Jag ljög så klart för morsan när hon frågade om hur det var i skolan och lärarna var flyktiga i svaren när hon ringde dem - det var ju deras jobb och kredabilitet som kunde skadas om hon gjorde en formell anklagan. Dessutom bor jag i en sossifierad kommun. När man är 9 år kan inte en vuxen på allvar anse att det är helt ens eget ansvar, det är onyanserat och fegt. Man måste ställa krav utifrån förutsättningarna.

Med skriftliga omdömen hade min mamma fått svart på vitt om hur det gick och reparerat det som skett i ett mycket, mycket tidigare skede. Omänskligt? Snarare tvärtom.

Helt rätt för oss elever.

2008-01-15 @ 17:50:06
Postat av: Gwellmyn

Om du nu hade läst hela inlägget så hade du även sett att jag skriver att det finns vissa fördelar med det. Så länge det inte är baserat på betyg. Självfallet ska lärarna och övriga personal kunna meddela föräldrar när det verkar gå snett för dem. De är till och skyldiga att göra det enligt skollagen och skolplanerna.

Det jag motsätter mig är att Jan Björklund verkar tro att allting ligger i att det behöver skapas bättre disciplin genom betyg och uppförande dokument. Det hjälper inte ett smack om man inte börjar inifrån och ser vad som behöver göras inom styrdokumenten så att det är klart vad skolpersonalen behöver och ska göra.

2008-01-15 @ 20:38:37
URL: http://gwellmyn.blogg.se
Postat av: R

Jag läste ditt inlägg, men jag ignorerade dina PK-försök till att vara diplomatisk. Dina åsikter var klara, och den bilden bara förstärks i och med ditt senaste inlägg.

Däremot så säger jag rakt av att det inte krävs något geni att inse att "styrdokumenten", eller skolplanen om man så vill, bör förtydligas. Däremot tar det tid. Men hur det inte kan "hjälpa ett smack" att ha bättre disciplin och enklare framförallt tydligare uppsikt med klara besked från tidig ålder och större möjligheter för alla parter att följa upp omdömena och åtgärda & utveckla sina brister och styrkor är för mig ett mysterium.

2008-01-15 @ 22:48:51
Postat av: Gwellmyn

Well om det nu inte krävs ett geni, hur kommer det sig då att de inte har startat i den ändan. Det ligger djupare än att det räcker med att använda sig av "disciplin". Dessutom bör inte allt ansvar för "disciplin" läggas över på skolan, även föräldrar måste fortfarande ta sitt ansvar för sina barn. De befinner sig inte 24/7 i skolan och vad de gör på sin fritid kan inte läggas på lärarna att hålla koll på. Vad som händer skoltid och att de bör rapportera föräldrarna självklart. Men jag har svårt att se var du vill komma med dina inlägg. Jag har förklarat mig, när tänker du förklara dig?

2008-01-15 @ 23:39:32
URL: http://gwellmyn.blogg.se
Postat av: Rommedahl

Gwell: "Vad som händer skoltid och att de bör rapportera föräldrarna självklart."

Är du för eller emot skriftliga meddelanden till föräldrarna? Du flip-flopar hela tiden.

2008-01-16 @ 00:56:13
Postat av: k-paw man

R borde lära sig att skilja på ett dåligt system och dåliga lärare. De flesta lärare skulle knappast bete sig som hans/hennes gjorde i den situationen. Man kan ju fråga sig vad lärarna sa på utvecklings(kvarts)samtalen?

Det konstiga med Jan Björklunds utspel är ju det att han får det att låta som att lärarna idag inte alls jobbar med att försöka förmedla till föräldrarna hur det ligger till med deras barn kunskaper och situation allmänt i skolan. Om allt det här arbetet bara flyttas till en lapp man får i slutet av året lär det knappast vara bra för någon.

Sen tror jag knappast att styrdokumenten är ett så himla stort problem det heller.

2008-01-16 @ 03:35:26
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: Gwellmyn

Jag flip-floppar inte hela tiden. Jag har från början skrivit att jag är emot iden, men att skolpersonalen självfallet ska meddela föräldrarna när de ser att eleven är påväg åt "fel" håll.

Jag håller med k-paw man, de flesta lärare bryr sig (tro det eller ej) hur eleverna beter sig och hur de mår.

Styrdokumenten är ett problem för att de är för otydliga. Där skulle man faktiskt kunna prata om "flum" som Björklund gillar att uttrycka sig. Eftersom det är upp till kommunerna och skolorna själv att tolka läroplanen och kursplanerna, så är det inte konstigt att vi får såpass varierande kvalité på skolorna. Här ska väl också sägas att jag varit lite otydlig, det är läroplanen och kursplanerna som kanske skulle behövas göras mer tydliga. Skollagarna är det inget större fel på, även om de också har vissa punkter kan tolkas som att de motsäger varandra.

2008-01-16 @ 09:05:04
URL: http://gwellmyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0