Hur låter det egentligen?

Ligger och lyssnar på P1 som handlar om personer som är tondöva respektive har musiköra. Enligt en kanadensisk forskning kan inte de riktigt "tondöva" höra skillnader på tonhöjningar eller tonsänkningar. De har även svårt att känna igen låtar och vet oftast inte vilken låt de lyssnar på om de inte hör själva texten i låten. I låtar som sjungs av stora köer, kan de ibland behöva få textning(!) för att kunna avgöra vilken låt det är. Däremot kan de känna igen rytmen i låtar och avgöra om det är rätt rytm i en låt.

Jag brukar utsätta mina kamrater för, i alla fall mitt tycke, min otroligt vackra skönsång. Jag vet att jag inte direkt sjunger dåligt, men jag skulle verkligen inte säga att jag är tondöv, jag har svårt att tänka mig att jag tillhör de 4% som är tondöva. Däremot väljer jag oftast dåliga eller fåniga låtar för att slippa försöka sjunga bra. Bra har jag inte sjungit sedan jag gick i grundskolan, om jag ens gjorde det då, men då sjöng jag i alla fall i en mindre grupp med andra barn. Jag sjöng även solo på flera låtar, sen är frågan om föräldrarna satt där stolta som få eller om de tänkte "måtte ungen lägga av när han blir äldre och inte är liten och söt längre". Jag önskar verkligen att jag hade en bra sångröst, för precis som alla andra tycker jag att det är kul att sjunga. För det gör väl de flesta? Oavsett om man sjunger för andra, eller bara för en själv i duschen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0