Manualer är för veklingar, eller?

Något som slagit mig när jag talat med vänner och surfat runt på bloggar och forum är att folk verkar vara väldigt dåliga på att läsa manualer. Speciellt i spelvärlden, det är som att spelare anser att de inte hinner läsa manualen för att de då mister flera värdefulla minuter med spelet. Det är många gånger som jag kan se, rent utsagt, idiotiska frågor på forumen som de mycket väl skulle kunna få svar på om de läst manualen. Måhända är det så att de har skaffat spelet på illegal väg, men många kan det väl ändå inte vara? Hur svårt kan det dessutom vara att hitta en inscannad version av manualen. Nu för tiden innehåller även spelet själv ofta förklaring till hur kontrollerna fungerar eller en tutoriel version där man får lära sig grunderna.



Själv läser jag alltid igenom manualerna. Det är också en del av spelet som jag köpt och det ger mig en bra inblick i hur spelet fungerar. Då är jag dessutom mer beredd på om det kommer bli krångligt att styra eller ej. Det är ju dessutom perfekt att läsa den påvägen hem från stan eller om man kommer hem sent, så kan man lägga sig i sängen och läsa igenom manualen, så att man på morgonen kan slänga i spelet och bara dra igång.

Hur gör ni? Läser ni manualen eller hoppar ni över och hoppas på att det ordnar sig ändå? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0