50 dagar i Simone

Jag står och ser ut över min underbara stad i landet Simone. Efter 50 dagar har den vuxit till sig och blivit en riktig stad. Hur många som bor här är svårt att säga, men jag skulle gissa på att det är någonstans mellan 40-50 personer, som är mycket för en sådan här stad. De vanliga bostäderna blandas med två bagerier, en taverna, en mörk magiker akademi, en vapenhandel, en rustningshandel, en spelhall och en träningsfacilitet. Staden skyddas utav 11 äventyrare som är en salig blandning av krigare, magiker och tjuvar. Men snälla tjuvar ska förtydligas.

image46

Det känns riktigt härligt att vandra omkring mellan byggnaderna som den unge Kung Henrilf (Jo jag valde namnet själv.) När jag går förbi invånarna i staden stannar de flesta upp och bugar sig som man bör inför en konung. De delar sin glädje och oro för mig, allt för att jag ska kunna göra ett bättre arbete. Ibland känns det dock som att de gnäller lite väl mycket. Tror de verkligen att jag tänker låta "The dark overlord" ta över staden, nej du, för då skickar jag mina tappra hjältar på honom.

För er som fortfarande inte förstått det så pratar jag om Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life As A King. Spelet med världens längsta titel (jo jag vet, det finns värre). Som ni märker har jag hunnit komma en bit in i spelet och är på tredje kapitlet, vet faktiskt inte riktigt hur många det finns, men det känns som att det fortfarande finns otroligt mycket att upptäcka. I vissa situationer känns spelet lite stelt, man skickar ut sina äventyrare på morgonen och använder sedan tiden till att bygga, om man nu kan det, och att tala med invånarna som ofta säger samma sak. Jag har dock nu insett att det är viktigt att göra det för att öka deras moral, vilket leder till att man får speciella medaljonger som kan tilldelas hjältarna när de väl klarar sin uppdrag.

image47

Spelet öppnar även upp sig betydligt när man får tillgång till tavernan som gör att dina hjältar skapar grupper och ger sig ut på äventyr, istället för att springa iväg en och en. Tro mig, det behövs senare i spelet, för vissa uppdrag blir helt hopplösa om man inte har en grupp med flera olika yrken.

Spelet är riktigt bra och helt klart värt 150 kr, det finns fullpris spel som är långt ifrån lika gemytliga. Visst finns det fortfarande delar i spelet som kunde gjorts bättre och jag saknar lite mer saker att göra medan äventyrarna är iväg på uppdrag. Men förhoppningsvis kommer det en uppföljare, för det tycker jag helt klart spelet är värt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0