Point and click

Monkey Island, Larry, Police Quest, Space Quest, Kings Quest, Heros Quest, Sam and Max: Hit the road, Full Throttle.... jag kan fortsätta i evigheter. Alla dessa spel är så kallade "Peka & Klicka" spel. Underbara små spel, där inte action stod i fokus utan en massa klurigheter och tankenötter. Oftast hade det även en humoristisk eller spännande berättelse som gjorde att man spelade vidare bara för att få reda på vad manusförfattarna hade hittat på.

Den här sortens spel dog ut i slutet av 90-talet och fick väl en pytteliten renessäns för några år sedan, men det har aldrig riktigt blivit stort igen. När jag första gången såg Nintendo DS insåg jag att det är en perfekt plattform för peka & klicka spel. Men det har aldrig riktigt kommit något renodlat sådant spel till den och jag har verkligen inte förstått varför. Många av de spel som har dykt upp, som har liknat genern, har oftast varit i första person eller bara en stilla ruta som man kan klicka runt på. Men nu är det äntligen ett renodlat peka & klicka spel påväg till DS:n. Det är dessutom ingen portning av ett gammalt spel. Nej vi får här genom företaget "Sproing" (Ett företag som inte gjort större väsen av sig innan) äntligen ett spel i genern vid namn "Undercover: Dual Motives". Kolla in trailern nedan och njut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0