Fusk eller hjälp?

Dagens Ctrl+alt+del tar upp ett ämne som är väldiskuterat i gamers kretsar. Är det fusk att använda en manual som visar hur man tar sig igenom spelet? Själv har jag faktiskt tagit sådana till hjälp när jag antingen har fastnat rejält eller när det är något man ska samla på i större mängder. Som senast i Gúdfadern spelet. I detta spel ska man samla 100 stycken filmrullar. Jag hade hittat 26 stycken när jag klarade spelet, istället för att leta som en galning efter dem i flera dagar tog jag faktiskt en guide till hjälp. Däremot skulle jag aldrig få för mig att sitta med en guide uppe hela tiden för att följa den slaviskt för att klara ett spel, då försvinner ju all glädje.

En liknande diskussion som har dykt upp i min bekantskapskrets är det här med att "fuska" till sig achievements i spel till Xbox 360. I fredags körde ett antal svenskar ett antal sessioner i Shadowrun för att se till att få så många achievements som möjligt. Detta betyder alltså att t ex det ena laget står stilla så att en eller två ur det andra laget får gå runt och avliva dem utan kamp, så att de kan få t ex achievementen som man får när man dödar 10 ur motståndarlaget utan att dö själv. Eller den där man får en achievement för att återuppväcka tre personer på samma gång. Eller den som man får om man lyckas få in artifakten (catch the flag) i mål medan man förblöder.
Själv tycker jag att det är lite mesigt med sådant spel, ska man få sådana achievements ska man skaffa sig dem fair and square. Att t ex skaffa sig en achievement som visar att man lyckats avliva 10 andra utan att själv dö under en session är respekt, men inte om man skaffa sig den på ett "falskt" sätt. Visserligen går det inte att bevisa, men är man en gamer med självrespekt så gör man inte så.

Kommentarer
Postat av: k-paw man

det där med att spela med en spelguide tycker jag är helt upp till varje spelare. jag tror inte att den som spelar med guide genom hela spelet skulle njuta mindre . däremot att fuska sådär för att skaffa achivements... inte för att jag vet om det är något att bry sig över men det verkar lite fånigt.

2007-06-19 @ 02:34:50
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: Anonym

att fuska verkar fanigt... syftningar tomas! syftningar.

2007-07-03 @ 09:38:57
Postat av: Gwellmyn

Har du inte ens mage att erkänna vem du är som skriver va ,-P

2007-07-03 @ 13:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0