PS3 har problem

Kolla in listan nedan, den visar konsolförsäljningen i japan senaste veckan.

1. DS Lite - 111,213 (3,161,866)
2. Wii - 52,193 (1,556,909)
3. PSP - 27,505 (901,333)
4. PS2 - 10,881 (345,899)
5. PS3 - 8,659 (434,554)
6. Xbox 360 - 2,026 (97,681)
7. GBM - 428 (19,236)
8. GBASP - 330 (17,021)
9. GCN - 276 (7,354)
10. GBA - 33 (640)
11. NDS - 26 (2,049)

Nu har jag ingen lista för Europa eller USA. Men man kan i alla fall se att PS3:an säljer inte speciellt bra och vad jag känner till så gör den inte det i USA eller Europa heller. Varför? Tja, därom tvistar än de lärda.

De flesta pratar om att den är för dyr och att det är därför den säljer så dåligt, andra påstår att det finns inga bra spel till den. Båda åsikterna har nog delvis rätt. Visst det är en dyr maskin, strax över 6000 kronor är mycket. Men Playstation 2 var också dyr i början, otroligt dyr. Den gick på runt 4500-5000 kronor. Visst det finns inte heller många spel till den ännu, men det är något som Wii också lider av och Xbox 360 också led av i början.

Jag tror att en av de största anledningarna till att konsollen inte säljer är för att PS2:an fortfarande gör det. Många av spelen som släpps till samtliga maskiner släpps till både ps2 och ps3. Att dessutom Sony börjar tappa många exklusiva titlar till Microsoft gör inte saken bättre. Varför ska jag punga ut 6000 spänn om det är ett par spel jag är sugen på, som dessutom kommer att släppas till en konsoll som kostar nästan hälften och är nästan lika kraftfull?

Dessutom hörde jag en intervju idag på en tv-spels podcast att flera av företagen kommer att utveckla spel till playstation 2. Bland annat mycket populära Singstar kommer att fortsätta utvecklas till PS2. Det ger en också en anledning till att inte införskaffa en PS3. När de väl låter PS2:an gå i graven kommer det plötsligt att inte finnas något annat alternativ om man vill åt vissa spel än att införskaffa en PS3:a.

Jag tycker däremot inte att man ska räkna ut playstation 3 ännu, den har inte funnits ute på marknaden så länge och det är nog först framåt julen och nästa år som man faktiskt verkligen kan se hur det kommer att gå.
För visst är jag allt lite sugen på en PS3:a, men inte för det priset..... inte än......

Kommentarer
Postat av: k-paw man

vilken är källan till listan? och vad betyder siffrorna inom parantes?
jag tror nog att ps3:an kommer komma rätt snart. Så fort priset börjar sjunka och fler spel börjar komma ut. Just nu är ju ps2:an precis som du påpekar långt ifrån död men jag tror inte det startar så många nya projekt till den.
och final fantasy XIII kommer ju sälja lika många konsoler som spel, åtminstone här i japan.

2007-05-25 @ 17:54:24
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: Tobias

Siffrorna är från MANUAL, svenska branchtidningen för tv- och dataspel.
FF XIII kommer inte förren efter April 2008 så det är ju en bra väg dit, men det kommer helt klart att sälja. Dock så ryktes det om att det inte heller kommer att bli exklusivt för PS3 och det vore verkligen ett bakslag för konsollen och Sony.
Att det inte skulle startas ny projekt till den tror jag inte riktigt på, med tanke på att PS2:an säljer ganska bra fortfarande så finns det fortfarande en marknad att göra spel till den.

2007-05-25 @ 18:01:09
Postat av: k-paw man

Så länge det inte kommer till wii så kommer det att pusha på ps3:an här. xbox360 är verkligen inget stort i japan.
Läs vad jag skriver också! =) Jag sa "inte _så många_". Självklart görs det fortfarande ps2-spel. Framför allt de som redan påbörjats. Men jag tror att de flesta företag redan skiftar över sin produktion till de nya konsollerna.

2007-05-25 @ 19:30:32
URL: http://kinapuffen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0