Spegel, spegel.....

Idag fick jag chansen att testa Zelda: Twillight Princess på Nintendo Gamecube. Jag har tidigare klarat spelet, men då på Wii. Jag har alltid vetat att i GC varianten så är Link vänsterhänt, som han alltid varit, medan de valde att göra honom högerhänt i Wii versione eftersom majoriteten av världens befolkning är just högerhänta. Allt för att göra det enklare att svinga svärdet i Wii versionen.

Vad jag inte visste var att även hela världen var spegelvänd. Jag märkte detta redan vid titelskärmen, men tänkte inte så mycket på det. Det var först när jag skulle hjälpa Annas lillebror med en grotta som jag upptäckte att grottan inte alls låg där jag tänkt mig, den låg på andra sidan dalen, mittemot där den låg i mitt spel. Det blev ännu tydligare när jag skulle transportera mig på världskartan och jag börjar undra vart sjutton vissa platser hade tagit vägen, tills jag inom ett par sekunder kom på att allt var spegelvänt.

Det är ganska ballt och se vilken stor skillnad en sådan liten grej kan göra. Inte att det gör att det blir ett helt nytt spel, men det får en ändå att tänka till en eller två gånger innan man agerar. Jag kom plötsligt att tänka på Mario Kart Double Dash, där de också använder sig av spegelvända banor. Inte heller en gigantisk ändring, men får helt andra konsekvenser, när man plötsligt måste ta svängarna på ett helt annat sätt. Ganska fascinerande det där med speglar.

image2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0