Föräldrar och tv-spel

"TV-spelande mammor - Hur bra är du på dina barns spel". Så lyder rubriken på ett "reportage" från Aftonbladet. På sidan kan man även se ett videklipp där de intervjuar Vivendi Games VD och ett par föräldrar som får testa Crash of the Titans. Ett mysigt plattformspel där man spelar Crash Bandicoot, en föredetta maskot till Sonys playstation. Mammorna tycker att de innehåller viss del våld, medan VD:n hellre förklarar det med "bus". Vet inte om jag ska skratta eller gråta. En annan mamma säger sedan att hennes barn inte får spela spel där man "skjuter och dödar", låter visserligen sunt, men det är ganska många spel som går ut på detta. Det jag tror att hon närmare menar är spel där man skjuter med "riktiga" vapen och det sprutar blod och våldet är utspritt (läs GTA).

Jag tycker att det är bra att föräldrar sätter sig in i vad deras barn spelar. Samtidigt tycker jag att det ska kunna ta vissa spel med en nypa salt. Så länge våldet inte är av sådan natur, än att det inte är värre än det man ser i tecknade filmer, tror jag man inte behöver oroa sig. Men det är även som de säger i reportaget, att det finns spel som inte är gjorda för barn, rätt många spel faktiskt, precis som att alla filmer är inte lämpliga för barn. Där behöver i första hand föräldrarna ta sitt ansvar, men även försäljarna. Det finns en rekommenderad ålder på spelen och de bör försäljarna gå efter. Vilket inte alltid är fallet, även om det verkar blivit betydligt bättre än vad det var för ett par år sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0