SACO mässan

Var idag på SACO mässan i älvsjö. Eftersom jag går den utbildninga som jag gör (för er som fortfarande missat det, jag läser till studie- och yrkesvägledare) tyckte jag att det kunde vara intressant att faktiskt kolla in en del av det utbud av utbildningar som finns i Sverige. Det var alltså en mässa där nästan alla Sveriges högskolor och stor del av folkhögskolor visar upp sig och berättar för kommande studenter vad de kan göra för dem, eller vilka utbildningar de kan gå. Samtidigt var representanter för olika intresseorganisationer, fack och utlandsstudier på plats.

Det var faktiskt riktigt spännande att vandra omkring och titta på hur de olika skolorna profilierade sig. Alla ville visa upp sina häftigaste utbildningar, erbjudande om datorer, garanti på bostad och roliga studentfester. Det var också kul att se vilka montrar som hade mest besökare, behöver jag säga att Makeup Institutet och Bartender skolan var de två populäraste.

Nästa år kommer jag förhoppningsvis stå där som studie- och yrkesvägledare, de som går sista terminen får nämligen chansen att testa sina kunskaper. Det ska bli ytterst spännande. Jag kan även tipsa er om som inte riktigt vet vad ni vill bli när ni blir stora att styra er kos dit nästa år, för det finns otroligt många udda yrken som man inte tänker på. Vad sägs om att bli sotare till exempel, räddningstjänsten har en 20 veckors utbildning som garanterat leder till jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0