Man bli alldeles varm.

Är nyss hemkommen från bion. Tack för sällskapet Angelica, det var väldigt trevligt. Hon skötte sig riktigt bra också, satt still i stolen och prasslade inte för mycket med sina popcorn.

FIlmen, Stardust, är en väldigt varm och mysig sagofilm. Jag fick Willow vibbar av att se den. Det är svårt att säga vem den riktar sig till dock. Den är nog inte för de minsta och jag får för mig att många vuxna kommer att avfärda den som fånig. Vad filmen handlar om orkar jag inte riktigt skriva, så jag saxar det som finns på SF:s hemsida:

Filmen, som bygger på Neil Gaimans bästsäljande roman med illsutrationer av Charles Vess, tar med publiken på ett äventyr som börjar i en engelsk by och slutar i en magisk värld. En ung man vid namn Tristan försöker vinna byns skönhet genom att lova henne en stjärna som fallit från himlen
.

Hans resa tar honom bortom byns murar till ett mystiskt och förbjudet land. När Tristan hittar"stjärnan"upptäcker han att det faktiskt inteär en bit meteorit utan en arg skadad tjej vid namn Yvaine som inte alls har någon lust att dras runt halva världen för att presenteras för någons flickvän. Men Tristan är inte den ende som letat efter"stjärnan".

Fyra söner till en döende kung - för att inte tala om deras tre döda bröders spöken - alla är beroende av"stjärnan"för att kunna lyckas isina försök att ta över tronen. Treonda häxor ledda av den mordiska Lamia letar efter"stjärnans" hjärta som ska ge dem ungdomen åter.

Tristan och Yvaine blir tvugna att fly tillsammans och på vägen råkar de ut för kaptenen på ett flygande piratskepp och en skum handelsresande vid namn Fence. Under resans gång upptäcker Tristan meningen medäkta kärlek utan att förstå att han utsätter Yvaine för ännu mer fara...

Filmen är som sagt varm och full med komik. Det är flera gånger som man känner för karaktärerna och den blir sådär fin, utan att man tycker att det blir för sockersött. Eller så är det bara så att jag faller pladask för såna scener. Den fick tydligen kritik i Filmkrönikan för att den är seg, men det håller jag inte med om. Tycker att den flyter på riktigt bra och det blir aldrig riktigt tråkigt. Även fast den klockar in på strax över 2 timmar.

Filmen är som sagt en klassisk sagofilm, men känns ändå ganska nyskapande, som däremot inte skräpfilmer som Eragon känns.

Så får du chansen att se den, ta den helt klart. Gärna på bio, tror att det förhöjer stämningen ganska mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0