Vad är det egentligen jag ska göra?

Idag har varit en mycket intressant dag. Jag och Ulrik hade avtalad tid med gymnasienämndens ordförande i huddinge kommun för att intervjua honom om gymnasieutbildningar i kommunen och hur utbildningarnas samarbete med näringslivet ser ut. Vi träffade även en person på ams som var ansvarig för ungdomar under 25 år som är inskrivna och är arbetslösa.

Nu ska jag inte diskutera vad som sades eller togs upp direkt. Utan det som jag tänker ta upp är vad de bägge två sa om vad de tycker om studie- och yrkesvägledare, vilket återkommer flera gånger om när man talar med personer inom kommuner, skolväsendet och även privatlivet. Nämligen:

"Studie- och yrkesvägledare är jätteviktiga och behövs mer inom skolan".

Låter väl jättefint? Det är inte det som är kruxet, det kommer när man frågar nästa fråga. Vad tycker du om deras arbete?:

"Ja alltså, jag vet inte riktigt vad de gör?"

Här kommer det paradoxala. Studie- och yrkesvägledare är jätteviktiga, men för vad? Vad är de de gör egentligen, varför behövs de?

Det är självklart att jag försöker förklara, men hur mycket jag än förklarar så börjar själv fundera på frågan. Behövs vi egentligen? Vad ska vi vara bra för, är inte vi bara ytterligare en kostnad för skolorna som egentligen inte behövs? Eleverna kan väl hitta allting själva på internet, som en rektor uttryckte det.

Nej! Vi behövs för att det är inte bara att leta på internet. Det är tillräckligt svårt för oss som vet var vi ska söka efter informationen, hur svårt kan det då inte vara för en elev som inte har en aning om var han/hon ska börja. Vi behövs för eleverna själva vet inte vad de behöver för att förbereda sig för arbetslivet. Vi behövs för att hjälpa eleverna att komma underfund med vilka stigar de vill gå på i framtiden. Vi behövs också som stöd för elever som känner att de inte kan bli någonting. Vi behövs av många anledningar. Vi besitter dessutom stor kunskap inom informationssökning, etnicitet och mångkultur, sociala strukturer, arbetslivet och studier. Vi finns, använd oss!


Eller har jag fel?


Kommentarer
Postat av: Turken!!

Tjena Totti.
Jag håller med dig. Ni studie-och yrkesvägledarna verkligen behövs. Elever är redan förvirrade inför sina val och ska de sitta och söka information vid sidan om- vilket de inte pallar?? Det tror jag inte. Då kommer ni in i bilden som en superhjälte inför deras ögon.... Missförstå inte mig jag menar inte att ni är bara för informationssökning. Så du vet om det.. Jag gav det som ett exempel bara.
När det gäller politiker och de andra. De vet att vi är "viktiga" men varför? Det vet de inte. Ni är ingen blodsugare som sitter i sina kontur i helt onödan och får sin "feta" lön varje månad. Den rektorn som säger att ni inte behövs har säkert inga barn och vet inte vikten av gymnasievalet för elever och deras föräldrar. Hon säkert sitter och ruttnar i sin 1:a på Östermalm heheheh..
Jag brukar läsa ditt blogg men det är första gången jag skriver en kommentar. Fortsättningen följer då och då.
Det var allt jag ville säga. Ha en trevlig helg och fortsätt skriva..
P.S. Jag känner fortfarande lukten av dina kakor...

2007-09-27 @ 00:39:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0