Glasklart

SVT satsar på ett nytt tävlingsprogram som heter Glasklart. Ett program där de tävlande får kunskapsfrågor och kan få hjälp med svaret genom charader. Eftersom det är lördagkväll och jag har tråkigt så lät jag TV:n stå på så att jag kunde kolla in programmet. Jag blev glatt förvånad när vinjetten för programmet drog igång och man fick se charad som visade Super Mario.

Under tävlingens gång dök även två frågor upp där de sökte ett dataspel och tv-spel. Första var en fråga som lät, "Vad heter spelet som skapades av Alexey Pajitnov 1985", som självfallet är Tetris. Den andra frågan var i form av en charad, där scouten (i just det här programmet var det scouter som gjorde charaderna) stod i en kub och spelade luftgitarr, vilket inte heller är så svårt att gissa vad det handlade om.
Det är kul att se att spel gör sitt intåg i kunskapstävlingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0