Gymnasieval

Läste idag Sara Dambers debattartikel i Aftonbladet idag. Där talar hon om det gymnasieval som alla nionde klassare ska göra i dagarna. För många är det ett otroligt svårt val och som jag diskuterat förut är det många skolor som försöker locka med andra saker än bra undervisning. I sin artikel tar hon upp att det är flera av ungdomarna som inte ens borde göra valet och istället vänta med att gå vidare till gymnasiet och skaffa ett jobb eller praktikplats istället. Jag håller med henne till viss del. Många ungdomar är efter nio år i skolan fruktansvärt skoltrötta, dessutom är de i en sådan ålder så att det är mer som cirkulerar i deras huvuden än endast skola. Plötsligt har de kommit upp i den åldern då de ska börja fundera på sin framtid och börja ta ansvar på riktigt.

Problemet ligger i att det är fruktansvärt svårt för dessa elever att få ett arbete eller praktikplats. Få arbetsgivare är villiga att anställa en person under 18 år. Det är tillräckligt svårt för elever som valt att hoppa av gymnasiet att hitta någon annan sysselsättning. Så hur svårt kan det då inte vara för en elev som inte ens påbörjat den. Det kanske låter krasst från min sida att tänka så här. Men efter att gått min utbildning i ett och ett halvt år har jag börjat få reda på hur kommuner och arbetsgivare tänker om yngre arbetskraft. Företag söker personer i första hand som kan visa att de har framtidstankar och dessutom kan ta ansvar, komma i tid och göra ett bra jobb. Tyvärr signalerar ungdomar som hoppar av gymnasium, eller inte börjar, inte dessa kvalifikationer. Även om det är ungdomar som säkert skulle kunna göra ett likabra jobb som en som går på gymnasiet.

Då tycker jag att det är bättre som Sara även skriver att låta barnen välja en gymnasieutbildning som de tycker verkar rolig och som de kan brinna för. Även om det leder till en arbetsbranch som för tillfället är ganska mättad. Som t ex Mediabranchen. Det är bättre att de tar sig igenom gymnasiet med ett slutbetyg och ett förstärkt självförtroende, än att de hoppar av och får svårt att komma ikapp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0