Mobbare

För något år sedan var det en väldigt kontrovers runt ett spel som skulle komma att heta Canis Canem Edit när det väl släpptes i Europa. Men det första, och fortfarande vettigaste namnet, var Bully. I spelet tar man på sig rollen som Jimmy Hopkins, en tonårskille med jobbig bakgrund där hans mor gift sig med en ny rik man. Den nykära modern och styvfadern bestämmer sig för att sätta Jimmy på Bullworth Academy, en privatskola, medan de själva drar på en årslång bröllopsresa.

Med tanke på spelets namn och att det var Rockstar som låg bakom spelet, som gjort sig kända genom den våldsamma spelserien Grand Theft Auto, tog det inte lång tid innan många höjde rösten. Spelet skulle självfallet vara ett spel som lärde unga människor att bli ohyggliga mobbare. Rockstar försvarade sig med att så inte var fallet och att spelet skulle egentligen ha en helt annan vinkel, dock ville det inte avslöja för mycket med risk att ta bort överraskningarna från spelet. De högra kristna ville få spelet förbjudet i USA och i flera Europeiska länder frågade man sig om det verkligen var lämpligt att släppa ett spel med ett sådant förskräckligt namn. Det slutade med att spelet döptes om och när väl spelet släpptes upptäckte många att spelet inte alls var så hemskt som många ville få det till. Istället fick vi ett spel med otroligt mycket hjärta och humor.

Detta var oktober 2006 och formatet var playstation 2. Nu, ett och ett halvt år senare släpps spelet igen, denna gång till Xbox360 och Wii. Spelet har fått namnet Bully igen, med undertiteln Scholarship Edition. Rockstar meddelar att spelet kommer, förutom orginalspelet, innehålla:

- 8 nya uppdrag
- 4 nya klasstimmar (Biologi, musik, matte och geografi)
- Nya upplåsbara föremål och kläder
- Ett offline tvåspelar minispel
- Nya priser
- Achievements (360 varianten)

Jag har visserligen klarat spelet, men eftersom detta vara över ett år sedan och det har tillkommit nytt godis i spelet, är jag riktigt sugen på att införskaffa det. Jag hade otroligt kul med det förra gången, och jag kan tänka mig att det fortfarande är ruggigt roligt. Lägger de dessutom in roliga achievements, gör det att jag den här gången orkar cykla runt och samla alla gummisnoddar. För er som fortfarande inte är helt övertygade, ta en titt på videon nedan. Den är visserligen från PS2 versionen, men det säger ganska mycket om stämningen i spelet.



Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag läste
"- Nya uppblåsbara föremål och kläder"

Det var kul :)

Men ja, det kan nog bli ett köp på detta!

2008-01-05 @ 21:09:48
URL: http://xboxflickan.se
Postat av: Gwellmyn

Jag var väldigt noga med att inte skriva det =)

2008-01-05 @ 22:44:53
URL: http://gwellmyn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0