Lägga ner IV - både positivt och negativt.

Idag går det att läsa i Aftonbladet och höra på SR att Gymnasieutredningen tänker lägga fram förslag på att det Individuella programmet läggs ner och att det istället införs ett tionde år på grundskolan för de elever som inte klarar grundkraven för gymnasiet (svenska, engelska och matematik). Själv ser jag både fördelar och nackdelar med ett sådant beslut. IV-programmet har fruktansvärt dåligt rykte. Det som var tanke från början var att just de lite svagare eleverna som inte kom in någonstan skulle gå där för att sedan kunna söka till ett nationellt program. Så blev inte riktigt fallet. IV-programmet fick även elever som var skoltrötta, som inte kom in på ett specefikt program för att de var för tuff konkurrens, som inte passade in i andra skolformer och elever som hoppat av ett nationellt program men ville fortfarande läsa på gymnasiet. IV-programmet är numera ett av de största programmen, när det var tänkt som det minsta där de elever som verkligen behövde hjälp skulle gå.

Fördelarna är som sagt att lägga ner ett väldigt kritiserat program med dåligt ryckte och börja på en ny kula. De elever som inte klarar att gå på gymnasiet, bör inte heller skeppas in på en ny skola där de inte känner sig trygga och dessutom får höra att de går på "mongo" programmet. Då är det bättre att de går kvar på den skola där de känner lärarna och har kamrater sen förut, även om en hel del försvinner till gymnasiet.

Nackdelarna ligger i att det finns risk att det tionde året får samma ryckte som IV-programmet fick. "Det är där alla förlorare hamnar". Förhoppningsvis inte, men risken finns. Samtidigt kan man undra vad man ska göra med de elever som annars inte klarar kravet för gymnasiestudier. Risken finns även att de efter det tionde året fortfarande inte klarat kraven. Vad gör man då? Inför man ett elfte år? Det finns också en risk, som det tyvärr är nu på en hel del skolor, att eleverna får i alla fall godkänt i de tre ämnena, fast de inte ska ha det. Endast för att lärarna gör det av medlidande. Ja tyvärr finns det lärare som gör så redan idag.

En annan nackdel är de elever som jag nämnde tidigare som inte faller in den kategorie som behöver hjälp med grundkraven utan har andra problem eller som hoppar av ett nationellt program i mitten av terminen och det inte går att finna något annat alternativ än att sätta in dem på IV-programmet så att de slipper hamna efter. Ska en elev som "valt fel" vara tvungen att hoppa in i en ny klass och försöka läsa ikapp det hans nya skolkamrater redan läst?
Det är med spänning som jag vill se vilket förslag gymnasieutredning lägger fram för dessa frågor?

Kommentarer
Postat av: canan

man fattar verkligen hur stenhård konkurrensen är när man stavar tuff med tre f. Då är det liksom tuffft. på riktigt. ingen lek.

2008-03-28 @ 19:25:31
Postat av: Arktos

problemet är väl att hur man än gör så kommer den plats där de dåliga hamnar ses som dåligt. Precis som yrket städare får bättre rykte för att det kallas 'lokalvårdare' etc.

Det som dock kan hjälpa är en annan organisation som fungerar bättre än den nuvarande.

Jag är dock skeptisk till att detta år läggs till på grundskolan. Jag tror det kan vara bra att få komma bort från den skola man gått i och få börja om på nytt. Men denna nya skola ska klart vara gymnasieförberedande.

2008-04-01 @ 16:10:05
URL: http://bjornaxen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0