Film och spel sammansmällts?
På 90-talet var det otroligt populärt att göra spel som skulle påminna om spelfilmer. Det flesta av dessa spel var otroligt taffligt gjorda och inte ens att ta in kända skådespelare, som t ex Mark Hamill i Wing Commander, hjälpte. Idag är det nästan lika populärt att göra längre mellansekvenser i spel som påminner en del om filmer. Speciellt i RPG spel. Se bara på t ex Final Fantasy spelen, GTA4 eller Metal Gear serien. Det sistnämnda är det som tagit det största steget. I alla fall om man får tro Level7. Tydligen kommer Metal Gear Solid 4 innehålla filmsekvenser som kommer vara 90 minuter långa! Alltså en och samma filmsekvens. Det kommer vara möjligt att pausa i dem, eller hoppa över dem.
Även om jag gillar Metal Gear serien och tycker att de mellansekvenser som fanns var mycket bra gjorda, både dramaturgiskt och för att föra historien vidare, så känns det här i värsta laget. Det känns som att de lika bra kunde ha gjort en animerad film av spelet istället. Förhoppningsvis kommer man fortfarande få mycket spel för pengarna. Så att det inte blir som t ex Final Fantasy X som gick ut på att man fick gå två steg, kanske slåss lite, för att gå två steg igen och sen kolla på en lång meningslös filmsekvens, för att sedan börja om allting från början.