Rocky Balboa

Innan jag går in på själva filmen måste jag slå ett slag för James "Angry Videogame Nerd" Rolfe egna filmsida The Cinemassacre Productions, där han visar upp alla sina alster som han har gjort, både AVGN filmerna till andra saker. Bland annat gjorde han recensioner på alla Rocky filmerna under april månad och på något vis har jag alltid haft en viss förkärlek till dessa filmer, även om flera av dem är ganska kassa.

Första och andra filmen är faktiskt riktigt sevärda, det finns ändå en handling i dem som faktiskt känns lite gripande. Sylvester Stallone är inte en sådan kass skådespelare som man verkar tycka. Sedan kan man hoppa över den tredje filmen i min meningen, den känns bara som en orgie i våldsamheter. Samma sak är det egentligen med den fjärde också, men där spelar ju Dolph Lundgren med och det får man väl ändå tycka är lite coolt. Femte filmen är den absolust svagaste i hela serien och är faktiskt riktigt rutten. Den är seg, har ett tråkigt manus och den byggs aldrig riktigt upp inför "slutstriden".

Sedan tog det 17 år innan den sista filmen gick upp på biograferna och då skippade Stallone att använda siffror och döpte den endast till "Rocky Balboa". När jag såg trailern för första gången kände jag att jag skulle vara tvungen att se den. Det såg faktiskt riktigt lovande ut och en tid efter att den kom ut tog jag chansen en kväll och kollade på den. Jag måste säga att serien fick ett riktigt värdigt slut. Stallone har en självdistans till karaktären och filmen innehåller faktiskt mycket humor och värme, vilket kanske kan vara lite underligt med tanke på att det handlar om en boxare. Jag tycker att James Rolfe berättar ganska bra i sin recension av filmen vad det är som gör att den känns så bra som den gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0